Letos v květnu se bude konat již 77. ročník významného mezinárodního festivalu vážné hudby Pražské jaro. Festival letos nabídne čtyřicet koncertů a jeho konání je tradičně od 12. května, na výročí úmrtí Bedřicha Smetany, do 3. června, kdy se bude konat závěrečný koncert festivalu. Tento rok se zaměří více na soudobou hudbu a to zejména v hudebním projektu s názvem Prague Offspring, který se bude konat v Centru současného umění DOX.
Letošní ročník zahájí provedením Smetanovy „Mé vlasti“ West-Eastern Divan Orchestra, jehož dirigentem bude jeden z nejvýznamnějších umělců naší doby Daniel Barenboim. Jeho jsme měli možnost poznat poprvé v roce 1966 jako znamenitého klavíristu a uměleckého vedoucího proslulého English Chamber Orchestra. Od té doby se na festival pravidelně vrací. Mezi lety 1975 – 1989 zastával funkci šéfdirigenta Orchestre de Paris, poté v letech 1991 – 2006 byl hudebním ředitelem Chicago Symphony a od roku 1992 je generálním hudebním ředitelem berlínské Staatsoper Unter den Linden, Staatskapelle Berlin si jej v roce 2000 zvolila za svého doživotního šéfdirigenta. Zahajovací koncert se koná Obecním domě v Praze. Závěrečný koncert, který se bude konat tamtéž, bude řídit dirigent Andris Nelson, jedna z nejvýraznějších osobností mezi dirigenty střední generace a to s orchestrem Vídeňských filharmoniků.
Dále se představí Gautier Capucon – rezidenční umělec festivalu, ambasador violoncella 21. století a to ve třech koncertech. v sólovém recitálu v sugestivním prostředí Pražské křižovatky, s klavíristou Jérôme Ducrosem ve Dvořákově síni a coby sólista ve Violoncellovém koncertu Edwarda Elgara spolu se City of Birmingham Symphony Orchestra pod taktovkou šéfdirigentky Mirgy Gražinytė-Tyly, která na festivalu účinkovala v roce 2014 s Kremeratou Balticou.
Projekt s názvem Vize a sny přinese v rámci jediného dne tři koncerty českých i zahraničních hudebníků na historicky poučenou interpretaci staré hudby. V projektu se představí The Breathtaking Collective v čele s Hanou Blažíkovou a Bruce Dickeym, kteří spojí sopránový zpěv se zvukem netradičního nástroje zvaného cink. Tento historický hudební nástroj zakřiveného tvaru je kombinací žesťového a dřevěného nástroje, neboť materiálem nástroje je dřevo, ale hraje se s pomocí nátrubku. Další kdo se v projektu představí je soubor Tiburtina Ensemble v čele se zpěvačkou a uměleckou vedoucí Barborou Kabátkovou. Jedná se o novou skladbu na texty středověkých trubadúrek, díky které bude tento zapomenutý svět uveden do současného kontextu. Jako poslední v tomto projektu vystoupí pražský soubor Collegium Marianum jež se specializuje na provádění hudby 17. a 18. století se zaměřením na české a ve střední Evropě působící autory. Odehrají hned dvě skladby Antonia Vivaldiho a to: Koncert pro flétnu a smyčcový orchestr g moll „La Notte“ RV 439 a Koncert pro housle a orchestr c moll „Il sospetto“ RV 199. Dále Concerto à 6 TWV 52:e3 od Georg Philipp Telemanna a nakonec světové premiéry Jméno růže od Jana Ryanta Dřízala a Elfi e fantasmi, concerto da camera pro flauto traverso a barokní orchestr od Jiřího Gemrota.
Symfonický orchestr Českého rozhlasu odehraje dva koncerty, jejichž dirigentem bude současný umělecký ředitel a šéfdirigent Alexander Liebreich. V programu zazní Koncert pro housle a orchestr D dur op. 61 Ludwiga van Beethovena a Koncert pro orchestr Witolda Lutosławského.
Ve dvou koncertech se představí francouzský violoncellista Gautier Capuçon. Na tom prvním odehraje Suita pro sólové violoncello č. 1 G dur BWV 1007 Johanna Sebastiana Bacha, Tři strofy na jméno Sacher od francozského skladatele Henri Dutilleuxe a nakonec Sonáta pro sólové violoncello h moll op. 8 maďarského skladatele Zoltána Kodályho. Na tom druhém vystoupí s klavíristou Jérômem Ducrosem, se kterým Capuçon vystupuje již 25 let. Společné odehrají Sonátu pro violoncello a klavír Claude Debussyho, Sonátu pro violoncello a klavír č. 1 e moll op. 38 Johannesa Brahmse a jako poslední violoncellovou verzi houslové sonáty pro violoncello a klavír A dur od Césara Francka.
Orchestr s více než stoletou tradicí, to je City of Birmingham Symphony Orchestra, který se na festival vrací po téměř třiceti letech. Od roku 1994 to bude jejich druhé vystoupení na Pražském jaru. Dirigentskou taktovku bude držet současná šéfdirigentka Mirga Gražinytė-Tyla a společně odehrají Koncert pro violoncello a orchestr e moll op. 85 Edward Elgar a Symfonii č. 6 A dur Antona Brucknera. V čele České filharmonie stane americký dirigent David Robertson dlouhodobě působící v newyorské Metropolitní opeře. Spolu s Pražským filharmonickým sborem a klavíristou Ivo Kahánkem, který si získal pověst jednoho z nejvýraznějších umělců své generace zahrají dvě skladby od Charlese Ivese a to: Nezodpovězená otázka a Symfonie č. 4 a dále skladbu Michala Rataje s názvem Movis, koncert pro klavír a velký orchestr.
Mladý komorní soubor Trio Bohémo diváky přivítá v netradičních prostorech vydavatelství Economia. Soubor, který vznikl na počátku roku 2019 vyhrál krátce na to druhou cenu na prestižní soutěži Gianni Bergamo Award ve švýcarském Luganu a v roce 2021 cenu za nejlepší interpretaci díla Vídeňského klasicismu, Bohuslava Martinů a české moderní komorní hudby v rámci ISA Festivalu v Rakousku a o několik dní později zvítězil v Mezinárodní soutěži “Filippo Nicosia“ Award v Itálii. Předvedou Klavírní trio c moll op. 2 od Josefa Suka, Klavírní trio č. 3 C dur H 332 od Bohuslava Martinů a Čtyři roční doby Buenos Aires od Astora Piazzolly. Smyčcové kvarteto Arete String Quartet, vítěz 72. ročníku Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro vznikl v září 2019 a úspěchy na sebe nenechaly dlouho čekat. Soubor koncertoval mimo jiné v sále PRAUM Musical Instrument Museum, na festivalech Seocho Chamber Music Festival či Guro Classic Festival a představil se v rámci projektu The House Concert nebo koncertní série prestižní korejské Kukje Art Hall. Ve spolupráci s Českým spolkem pro komorní hudbu představí Smyčcový kvartet č. 4 op. 62 „Ad honorem J. S. Bach“ od Viktora Kalabise, dále Smyčcový kvartet č. 1 „Z podnětu Tolstého Kreutzerovy sonáty“ Leoše Janáčka a do třetice Smyčcový kvartet D dur Césara Francka.
Debut Pražského jara, tak zní název koncertu ve kterém se za dirigentský stolek postaví Marek Prášil hlavní hostující dirigent Jihočeské filharmonie v Českých Budějovicích a dirigent ostravského Národního divadla moravskoslezského. V rámci koncertu stane v čele PKF – Prague Philharmonia, sólistou večera bude mladý klavírista Dongha Lee, laureát Mezinárodní hudební soutěže Pražského jara z roku 2021.
Orchestr Freiburger Barockorchester, založen před 35 lety nadšenými studenty freiburské hudební univerzity vystupuje bez dirigenta a je podobně jako v 18. století řízen koncertním mistrem. V jejich čele stojí dva umělečtí vedoucí, a to Gottfried von der Goltz a Kristian Bezuidenhout. Jako hostující dirigent je při provedení velkých děl zván světoznámý dirigent René Jacobs, se kterým orchestr získal ocenění kritiků Německá nahrávka roku 2009 za provedení Mozartovy opery Idomeneo. Vystoupí společně s belgickým vokálním souborem Vox Luminis který získal mnoho prestižních ocenění včetně dvou ocenění časopisu Gramophone či BBC Music Magazine Award z roku 2018. Společně předvedou Auf Christi Himmelfahrt allein a Lobet Gott in seinen Reichen Johanna Sebastiana Bach, dále Ich fahre auf zu meinem Vater George Philippa Telemanna a Růžencová sonáta XII C dur Kristovo Nanebevzetí od Heinricha Ignaze Franze Bibera.
Za dirigentským pultem České Filharmonie se objeví též Petr Altrichter, který na Pražském jaru vystoupil poprvé před pětačtyřiceti lety. Mezinárodní pozornost na sebe upoutal v roce 1976, kdy obdržel druhou cenu a zvláštní cenu poroty na uznávané dirigentské soutěži ve francouzském Besançonu. Na základě tohoto úspěchu se stal asistentem legendárního Václava Neumanna, tehdejšího šéfdirigenta České filharmonie, což odstartovalo jeho neobyčejně bohatou hudební kariéru. Skladby Psyché, symfonická báseň pro sbor a orchestr od Césara Francka a Requiem op. 48 Gabriel Fauréjo odehraje s hosty: sopranistkou Evou Hornyákovou, která s Petrem Altrichterem a Českou filharmonií spolupracovala v letošní sezoně na provedení oratoria Svatá Ludmila, dále barytonistou Stephanem Genzem, německého rodáka, jehož časopis Gramophone označil za „jeden z nejkrásnějších hlasů dneška“ a v neposlední řadě též Český filharmonický sbor Brno se sbormistrem Petrem Fialou, vysoce oceňovaný odbornou kritikou.
Sukovy Křečovice je název koncertu Svatolukášského komorního orchestru. Tento pietní koncert v kostele sv. Lukáše, bude zároveň vzpomínkou k výročí úmrtí skladatele Josefa Suka.
Symfonický orchestr hl.m. Prahy FOK bude dirigovat Petr Popelka, v současné době šéfdirigentem Symfonického orchestru Norského rozhlasu a hlavním hostující dirigentem Janáčkovy filharmonie Ostrava a společně odehrají Sekvenci Rafaela Kubelíka, Lieder des Abschieds op. 14 Ericha Wolfganga Korngolda a Pan op. 43 od Vítězslava Nováka
Prague Offspring
Hudební večer Prague Offspring v Centru současného umění DOX zahájí hudba rezidenční skladatelky Olgy Neuwirth se souborem Klangforum Wien. Spolu s dirigentem Basem Wiegersem odehrají dva koncerty, v tom prvním zazní autorské skladby Olgy Neuwirth incidendo/fluido a …miramondo multiplo…, dále „a stir among the stars, a making way“ od Clara Iannotta a nakonec světovou premiéru skladby na objednávku Pražského jara Andělské schody od Martina Smolky. V tom druhém bude skladeb více, mimo jiné opět dvě autorské skladby Olgy Neuwirth, na koncertě, který hudební večer uzavře posluchači díky speciální performanci zažijí, jaké to je, když se samotný koncertní sál stane hudebním nástrojem, soubor doplní šest instrumentálních sólistů, elektronika a velký ansámbl z opery podle filmu Davida Lynche.
Během celého večera se může publikum těšit na setkání s umělci, panelovou diskuzi osobností evropské scény soudobé hudby, performativní instalaci skladatele Matouše Hejla a režiséra Aleše Čermáka, přednášku a performance architekta komplexu budov DOX+ Petra Hájka, který pojal samotný koncertní sál jako hudební nástroj. Vše pak uzavře závěrečná párty, ve které se ze skladatele Konstantina Heuera stane DJ.
Závěrečný koncert bude patřit Vídeňským filharmonikům pod vedením Andrisa Nelsonse a to provedením Märchen-Poem od Sofia Gubajdulina, Symfonie č. 9 Es dur od Dmitrije Šostakoviče a nakonec Symfonie č. 6 D dur Antonína Dvořáka.
Podrobnosti a více informací o zde uvedených interpretech i těch, kteří se do článku nedostali naleznete na stránkách https://festival.cz/, kde naleznete také průvodní slovo k celému festivalu: https://festival.cz/prazske-jaro-2022/ a také program: https://festival.cz/wp-content/uploads/2022/03/Prazske_jaro_2022_verze2.pdf
77. ročník se koná v době, kdy se stále vzpamatováváme z období lockdownů během pandemické situace v uplynulých letech a sotva jsme se mohli nadechnout čerstvého vzduchu a začít znovu žít, vypukla na východě Evropy válka, která zasahuje do životů mnoha lidí. Pražské jaro na tyto události reaguje. A tak festival do programu nově zařadil mimořádný koncert na počest Ukrajiny. Vystoupí přední ukrajinský soubor Kyjevští sólisté, které ruská invaze zastihla v zahraničí během turné po Itálii.
Návštěvníci festivalu budou mít rovněž možnost seznámit se s návrhem nové, moderní koncertní síně, jež se stane kulturním centrem na vltavském břehu v pražských Holešovicích, ten se má stát součástí takzvané Vltavské filharmonie.
Napsat komentář