Průvodní slovo o edici „Line“ Supraphonu
Edice „Line“, kterou představuje vydavatelství Supraphon se rozrostla o další díl. Všechno začalo v roce 2016, kdy vyšla digitálně a na kompaktních deskách Beatline 1967-1969 (SU 6317-2), která o dva roky později potěšila i příznicve gramofonových desek, neboť varianta LP vyšla 19. ledna 2018 (SU 6317-1). Tato deska je vzpomínkou na první beatový festival, který se konal v Československu v prosinci roku 1967. LP deska nabízela šestnáct kapel, které s tímto festivalem měly něco společného. Zároveň se jedná o pohled na ČS beatovou scénu šedesátých let. Z významných kapel, které se na kompilaci objevily to jsou například Olympic, Prúdy, Framus Five, Flamengo, The Rebels, Synkopy 61, The Bluesmen, Atlantis, The Matadors, George & Beatovens a další.
Na tuto desku navázalo další výběrové album Big Beat Line 1965–1968, zachycující oficiálně natočenou a vydanou první vývojovou fázi československého big beatu. 2CD (SU 6357-2) nabízelo 53 skladeb, gramofonová deska (SU 6729-1) tento výběr zúžila na 16 z nich. Své místo zde našli kromě dříve jmenovaných Olympic, The Matadors i další kapely jako Beatmen, Crystal, Mefisto nebo Synkopa OB Přerov.
Další pokračování Beat (Al)Boom 1968-1970 vyšlo pouze na CD (SU 6505-2) a obsahovalo miniprofily sedmnácti alb, vydaných v období let 1968 až 1970. Vedle absolutní klasiky typu Želvy, Zvonky, zvoňte, Šípkové Růženky, Meditace nebo Ptáka Rosomáka jsou na albu také ukázky z důležitých dlouhohrajících debutů kapel Matadors, Framus Five, Atlantisu, Flaminga nebo George a Beatovens.
Navazující čtvrtá kompilace z této řady popisuje rockovou scénu první poloviny 70. let, zejména k poslednímu beatovému festivalu v roce 1971. Tehdy již nastupovala také kulturní normalizace, ale některé dříve svobodně naplánované gramoprojekty ještě stihly být natočeny. Ukazuje cestu od melodického big beatu k razantnímu elektrickému rocku či rhythm and blues a dál. Občasné propojení s prvky vážné, jazzové nebo lidové muziky učinilo rock nově progresivním a postavilo fandy před přitažlivě náročnější poslouchání.
Specifictější subžánry pak zobrazuje dvojice výběrů Jazz Rock Line 1971–1981, opět pouze CD (SU 6595-2) s kapelami jako M. Efekt, Jazz Q, Mhagon nebo Pražský výběr a Art Rock Line 1971-1985, opět CD (SU 6724-2) představující kompozičně a instrumentálně propracovaný rock. Ten byl inspirován progressive rockovými kapelami ze západu, jako jsou Yes, ELP, Pink Floyd, nebo King Crimson. Koncepční alba věnující se jednomu tématu rozvolněná stopáž i výpravná pódiová prezentace byla jedním ze znaků této rockové linie. Tradičně zásadní úloha rockové Prahy byla mohutně doplněna brněnskými a bratislavskými kapelami, v moravském případě vycházejícími z vokální tvorby, v tom slovenském využívajícími unikátnosti talentů instrumentalistů. Mezi skupinami se objevili Collegium Musicum, Synkopy, Petr Novák, Modrý Efekt, C&K Vocal, Progres 2 nebo Dežo Ursiny.
Pop Rock Line 1966–1973 je zatím poslední kompilační album, které opět vychází jako 2CD (SU 6758-2) Na rozloučenou se šedesátými roky nyní přišly na řadu obvykle singlové a převzaté písně, dokreslující atmosféru doby. Náhražka u nás nedostupných zahraničních originálů, ale také velká šance pro začínající kapely. Pestrobarevné titulkové logo skrývá stejně různorodý obsah, po předchozích „vážných“ jazzrockových či artrockových sestavách nabízející lehčí podobu kombinace rocku s dalšími vlivy.
Na tuto kompilaci se podrobněji dívá recenze na webu Musicserver, na kterou se můžete dostat pomocí odkazu níže. Kdo rád mapuje historii hudby, rád poslouchá kompilační alba a fandí domácí scéně a chce vidět a slyšet podrobněji souhrn historie rocku v československu, neměl by jedinou z těchto CD či LP minout.
Recenze na webu Musicserver.cz
Každoročně se mezi jedny z prvních vydaných titulů řadí kompilační edice „Line“. Letos si bere na paškál popové odstíny v bigbítu přelomu šedesátých a sedmdesátých let, konkrétněji předělávky zahraničních hitů. Čeští muzikanti jim alespoň takovým způsobem vdechli i zde život.
Zdroj: Sbírka „Pop Rock Line“ nabízí to nejlepší z bigbítových předělávek – musicserver.cz
Napsat komentář